Felicia Karlström - storasysteralskarmode

läppstift.

2008-09-02 @ 18:09:28 Publicerad i ,

Hallå, hur mår ni? jag mår bra, men lite trött, pga. vädret. regning.
när det regnar ,då blir jag trött. men ja ,ja :) nu ska jag försöka städa
till mitt rum , ska knäppa kort och sen lägga in här :) jag har funderat
på hur läppstift började, så jag sökte det på wikipedia.se ,och här har
ni såklart svaret;

Läppstift är ett smink som har använts sedan antikens Egypten då det var socialt accepterat för båda könen och ansågs ha en magisk kraft. Till en början användes röd ockra som blandades med vatten och duttades på läpparna. Bruket kom via Grekland och Rom till övriga Europa. Under medeltiden sminkade sig även nunnor vilket torde bero på att många kom från högre samhällsklasser. Klostren var även viktiga producenter av läppstift som tillverkades av blod och fett, ibland tillsammans med arsenik, samt krossade fiskfjäll.

Det vi idag menar med läppstift uppfanns 1883 i Frankrike. Det var tillverkat av bivax och ricinolja blandat med färg, och blev populärt på teatern genom den berömda skådespelerskan Sarah Bernhardt. Först på 1920-talet blev läppstift mode.

. tänk att läppstift har funnits ända sedan antikens Egyptien :)

Felicia
x

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2008-09-02 18:15:53

tack :)



ha en bra kväll!

Postat av: emma

Publicerad 2008-09-02 18:18:43

tack tack :D va glad jag blir.

din blogg är också fin

Postat av: XONX

Publicerad 2008-09-02 18:29:08

visst.

skicka ett mail med beskrivning och bilder om du vill ha med det :D mailen står i min header högst upp

Postat av: felicia

Publicerad 2008-09-02 19:29:06

svar: okej :D

Postat av: Louise

Publicerad 2008-09-02 20:29:04

Nej, jag har inte gjort den själv.

Utan en tjej som jag har i mina länkar som har gjort den. :)

Postat av: Filippa

Publicerad 2008-09-02 20:54:13

Men tack så mycket! Din är också älskad. Vad ska du göra ikväll då?

Lämna gärna en kommentar
Publiceras ej

Felicia Karlström, 23 år, bor i Söder-
hamn, har kandidatexamen i Grafisk
design och kommunikation, jobbar som formgivare på medieföretaget Mittmedia.
I denna blogg kommer du kunna läsa om min vardag, mode, skönhet, inredning m.m.

Kontakta mig här:
[email protected]


Follow

Kategorier

Arkiv